Sunday, December 26, 2010

Please jangan lebih 3 hari okay?

salam n hye..

Antara aspek kehidupan yang ditekankan oleh Islam adalah persaudaraan ataupun persahabatan. 

Warkah Terakhir Untuk Sahabat

salam n hye..

Terima kasih sahabatku untuk segalanya. Memang benar kata hatiku, kau hanya tetamu hatiku yang datang dan pergi begitu sahaja.

Monday, December 20, 2010

Jika Semuanya Milik Allah.. Apakah Sebenarnya Yang Aku Ada ?

salam n hye..

Suatu hari sang guru bertanya kepada murid-muridnya.

Siapa yang jadikan mata kita?
Mereka menjawab : Allah

Saturday, December 18, 2010

Saya Dan Encik Iman

salam n hye..


Iman : Assalamualaikum, bos.

Diri : Waalaikumussalam wbt. Lama tak nampak awak. Awak cuti ker?

Friday, December 17, 2010

"Dan katakanlah kepada perempuan....." (An-Nur :31)

salam n hye..



**luahan hati seorang perempuan

Sewaktu saya bersiar-siar di KLCC, Mid Valley, Times Square dan seribu satu pasaraya lagi, hampir setiap kali saya akan berjumpa dengan remaja Melayu yang tidak ada langsung ciri-ciri kemelayuan.

Thursday, December 16, 2010

Mana Satu Pilihan Hati

salam n hye..


**artikel dari seorang perempuan

Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"

AMALAN SUNAT PADA 10 MUHARRAM - 16 Disember 2010

salam n hye

Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):

soal hati

salam n hye..


Apabila menyebut tentang menutup aurat, maka si penyebut biasa dikaitkan dengan gelaran ustaz, orang alim, orang agama dan sebagainya. 

Thursday, November 25, 2010

Masih sayang kan saya?

"Tuhan masih sayangkan saya".. ayat ini sering kita dengar diucapkan oleh masyarakat kita dimana sahaja, terutama apabila seseorang itu mendapat sesuatu perkara atau mengalami suatu peristiwa yang memberikan makna yang membawa harapan atau penyelesaian masalah dalam kehidupan seseorang itu.

Tuesday, November 23, 2010

Makna "Tunang"

Jika seorang lelaki menyatakan hasrat kepada seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki?

Salah ke cinta?

 Islam tidak mungkin menyekat fitrah manusia yang sememangnya ingin menyayangi dan ingin disayangi. Untuk apa Allah menciptakan manusia berfitrah seperti sedia ada jika manusia akan diperintahkan untuk membunuh fitrahnya itu?

Saturday, November 6, 2010

Rahsia Solat

1.  Niat Sembahyang  - Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat
2.  Berdiri Betul - Fadilatnya ketika mati dapat meluaskan tempat kita didalam kubur
3.  Takbiratul Ihram - Fadilatnya sebagai pelita yang menerangi kita didalam kubur
4.  Fatihah - Sebagai pakaian yang indah-indah didalam kubur

nota buat insan bernama sahabat...

sahabat..
aku ingin ....
sahabat tersayang
aku ingin kita seperti Abu Bakar Al Siddiq
persahabat dijalin kerana al Khaliq
harta dikorban bukan sedikit
cintakan kebenaran sanggup bersakit

BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN - semasa duduk antara dua sujud

Dalam tidak sedar, setiap hari kita memohon dalam solat kita tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami. Sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini.

Friday, November 5, 2010

Surat daripada seorang wanita kepada future HUSBAND….

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

Kehadapan bakal suamiku (harap-harap ada satu saja kamu).


Oh, Laling (boleh saya call kamu laling kan?)


Laling, saya tulis ini bukan sebab saya sangap nak kahwin laling, walaupun biological clock saya dah tik-tok-tik-tok –kesha dah dengan saya ni. Bukan juga untuk menyindir dan meletak syarat tinggi2 ala puteri Gunung Ledang laling, tapi nukilan ini hanya semata luahan hati saya.

Thursday, November 4, 2010

Rahsia disebalik kata-kata wanita.

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

FINE
Perkataan ini sering digunakan wanita untuk hentikan pergaduhan, lebih-lebih lagi bila dia rasa dia yang betul dan anda kena diam. Jangan sekali kali gunakan perkataan ini untuk memberi gambaran rupanya, terutama sekali apabila dia sedang mencuba pakaian di kedai - hanya akan membawa anda berdua bergaduh.

Thursday, October 28, 2010

''Lahaula Wala Quwata Illa Billah Hil Aliyil 'Azim. ' 'Tiada Kekuatan dan Daya Melainkan dari Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Mulia. '



'"Lahaula Wala Quwata Illa Billah Hil Aliyil 'Azim."
"Tiada Kekuatan dan Daya Melainkan dari Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Mulia."

Friday, October 22, 2010

khutbah jumaat 22/10/10

Islam bukan hanya pada kata-kata" saya beriman kepada Allah, saya beragama Islam"

 Tahap keimanan seseorang yang membeza kan kita sesama umat Islam.

Allah menguji manusia kerana Allah sayang hambaNya..

Wednesday, October 20, 2010

Surat daripada seorang lelaki kepada 'FUTURE WIFE'

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

Kehadapan my future wife(s)

I menulis article ini bukan lah kerana di cabar oleh seorang member yang ingin melihat keromantikan I. Tapi.. err.. I ...menulis ini adalah kerana kehendak I. So, sila baca entri ni perlahan-lahan. Tak perlu laju-laju.

Friday, October 1, 2010

please check your car

raya-raya.. everyone is busy with their "balik kampung's" program
eitheri by car/motorcycle/bus/train & so on..

what i want to share here is, i have a friend studying at penang..
& his hometown at kuala luimpur.. 

last saturday he wanted to drive back to kuala lumpur
like usuall, he shaking our hands hands before leave us..

when it was my turn, i ask him, wether he had check his car or not..
to my surprise, he didn't check hir car!!!
imagine, he will be in a long journey and yet he didn't even looked at his engine.
uhhhh...i cant say anything.

i asked him why he didnt check his car's engine and this is his 
answer: : "ak x taw pape pon pasal engine dude..drive jek yg ak taw"
i laugh loudly with his answser.
then he ask me to help him to check his car.
with my pleasure,,,i gave my hand
1st i check oil engine.. 



it startled me, his oil engine's level was in minimun level!
wahhhh,,its so dangerous.. try imagine this situation, 
if he still drive his car  with this situation,
his car's car piston will be crack...



where piston located? inside of engine..





try imagine, what happen if piston move up and down without oil engine?.. 

look funny right? he doesn't know anything... it is so dangerous.. 
i always spare oil engine in my car..
so i gave it to him.
(u r welcome fren ^^ )

2nd.. i check his radiator water.. 
**IMPORTANT PLEASE DO NOT OPEN YOUR CAP RADIATOR 
WHEN YOUR ENGINE IS HOT

again...i took a long sigh. his radiator tank is empty.. 
and his backcup tank, also empty.
function of radiator is to cool down the engine.. what happen if no water at more?


your engine will be HOT..

so as conclusion...

u all must check your car 1st before get into long journey

what to check?

1st oil engine
2nd water of radiator
3rd break oil
4rd automatic oil
5th power stering oil

love your car, like to love your bf/gf... ^_^

Tuesday, September 28, 2010

kenapa saya di uji?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (-Surah Al-Ankabut ayat 2-3) ..

4 Syarat Hidupkan Hati Dengan Al-Quran


Hati yang hidup menggerakkan potensi yang ada pada diri seseorang.
Sebaliknya, hati yang mati membunuh segala bakat dan potensi diri.

Sesuatu umat hanya boleh dibangunkan dengan menggerakkan potensi dirinya serta mengarahkannya kepada pembangunan.

"syukur"

"syukur mudah utk diungkapkan dgn kate namun penerapan sebenar dalam kehidupan seharian...? berhentilah merungut... setiap tugas itu bukan utk sia2.."

Saturday, August 28, 2010

jodoh tu apa?

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

4 me,jodoh boleh kita ibarat kan seperti rezeki...

kata kan la anda berada di suatu hutan..

dan anda teringin makan roti..

Monday, August 23, 2010

ape yg kite nk act..?ape yg kite perlukan act..?n ape yg kite dpt act..? Unexpecting life..full of suRprise..dats what life is.. ( ..........., 200610,Perjalanan Mengeksplorasi Kehidupan) ~_~

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful

"ape yg kite nk act..?ape yg kite perlukan act..?n ape yg kite dpt act..? Unexpecting life..full of suRprise..dats what life is.. (Perjalanan Mengeksplorasi Kehidupan) ~_~ " 

if u all tinggal sorang2, kwn2 sume ade keje masing2.. then u all xd tmpt nk sembang, apa u all rasa?bosan?nk tido?

Sunday, August 22, 2010

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut. Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

10 Sifat Calon Suami Yang Baik

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. 



2. Akhlaknya baik, iaitu

Monday, August 16, 2010

Selamat Bersahur

BERSAHUR adalah amalan penting pada Ramadan. Bagi mereka yang hanya mengkaji ilmu fikah akan berkata: ?Oh, bersahur hukumnya adalah sunat saja.? Andai kata hukum ini dikaitkan dengan hadis sahih, kita akan menyedari betapa pentingnya sahur ini walaupun hukumnya adalah sunat.
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud

Tuesday, April 27, 2010

MeNiLai HaTi

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. 
Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. 
Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. 
Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.

Monday, April 26, 2010

Kesan Zikir Terhadap Otak

 .:: In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful ::.

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna.

Saturday, February 27, 2010

masa silam...tiada esok tanpa semalam..

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

Di suatu sudut, kelihatan seorang lelaki terisak-isak menangis kesedihan. Keadaan itu pasti dapat dilihat oleh orang lain. Semua orang sudah maklum, siapakah gerangannya yang menangis itu serta kenapakah ia mengalirkan air mata kesedihan. Itulah dia seorang sahabat Nabi yang begitu tegas orangnya, Umar al-Khatab. Menangisi masa lalunya, kesilapan besar yang telah dilakukannya dizaman jahiliyah. Satu-satunya kesalahan yang begitu membekas dalam hatinya.

Warkah kepada lelaki dari hati wanita ~

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

Mujahid yang berada dalam doaku…


Akulah si tulang bengkok yang digubah dari rusuk kirimu melalui perasaan yang mengatasi akal fikiran. Lantaran itu, engkau satu-satunya kejadian ciptaan Tuhan yang ditakdirkan untuk memimpinku melalui iman dan amal solehmu.

perlu nasihat @ x perLu,,

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

“Nasihatilah perempuan dengan cara yang baik!Perempuan itu diciptakan dari tulang rusuk, sementara yang paling bengkok itu bahagian teratasnya. Jika engkau bersikap keras meluruskannya, ia akan patah. Tetapi jika engkau membiarkannya, ia akan bengkok selamanya. Maka nasihatilah perempuan dengan cara yang baik!” (HRBukhari, muslim, ibnu Abi Syaibah, dan Baihaqi)

Saturday, February 20, 2010

jangan kte membenci sesama saudara


Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Perumpamaan orang mukmin dalam kasih sayang, ramah mesra dan hubungan baik mereka adalah seperti satu jasad, apabila satu anggota padanya sakit akan menyebabkan semua anggota berjaga malam menahan sakit.”

Hadith

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.”

**saya minta maaf kepada sapa2 yang mengenali diri ini.Andai saya pernah melakukan kesilapan sama ada sengaja atau pun tidak saya minta maaf. Sesunguhnya saya ini hambaNya yang lemah & tidak lari dari melakukan kesilapan.

Friday, February 19, 2010

Lelaki Idaman Setiap wanita

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

Lelaki idaman
Seorang lelaki yang beriman…
Yang hatinya disaluti rasa takqwa kepada Allah…
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam…
Yang sentiasa haus dengan ilmu…

Memahami Lelaki

...::: no long distance 'bout lav b'cos it alwes finds a way to bring hearts together, no matter how many miles we r apart :::...

1. Hidup Lelaki Lebih Mudah
Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding wanita.
Kerana itu, lelaki sukar untuk memahami jika sesuatu
perkara itu disampaikan dalam bentuk kiasan ibarat
oleh wanita.

Sifat Lelaki vs Sifat Wanita


(L)  Mempunyai ego tersendiri yg menyebabkan sukar menerima pertolongan org lain dan pandangan org lain terutama sekali pasangannya.
(P)  Mudah menerima dan terpengaruh dgn pandangan org lain lebih2 lagi dgn org yg dicintainya.

Monday, January 18, 2010

Kerana Engkau Insan Terpilih



Aduhai hati yang selalu gundah gulana.. Mengapa perlu difikirkan kehidupan duniawimu. Sedangkan dunia itu sering menipumu. Bukankah kehidupan ini penuh dengan majazi? Tipu daya di sana sini? Maka, hendaklah engkau susun langkahmu penuh hati-hati, Ingatlah, syaitan itu sentiasa tidak mahu mengaku kalah dan tidak pernah putus asa. Setiap saat masanya adalah berharga. Tidak dibiar kosong tanpa menyesatkan adam dan hawa.

Sunday, January 10, 2010

Rujuk Kepada Ulama Jalan Keluar dari Fitnah



penulis Ustadz Qomar Suaidi
Syariah Kajian Utama 27 - April - 2003 19:40:35
Fitnah adl sebuah ungkapan yg sangat ditakuti oleh segenap manusia. Hampir-hampir tdk seorang pun kecuali akan berusaha menghindarinya.